Sunday, May 27, 2012

PENJAJA LAGI KAYA DARI KITA......

mesti hampa panas kan dengaq statment aku kat atas tu??? hehehehhe lantak pi kat hampa....

cerita dia lagu ni... entah kenapa tetiba hari ni aku teringat dua-tiga-empat-lima kisah yang aku alami...
kalau sapa pernah bersekolah kat Sekolah Datuk Haji Abdul Kadir atau Sekolah Datuk Haji Ahmad Badawi kepala batas dari tahun 1990-1999, sapa tak kenai apek jual buah-buahan potong kat sebelah kedai Pak Chin depan pejabat polis, ketua pejabat pos masa tu pak mertua aku la heheheheh(lari tajuk sat)
atau pun apek jual buah-buahan potong dengan ayaq (paling best yang aku selalu order soya cincau gula hitam... TERBAEK DERRRR!!!)

aku pernah sembang sembang dengan uncle hat jual buah kat sebelah kedai Pak Chin tu... dan dia pernah beritahu aku dari hasil jualan buah-buahan dia tu.. dia dapat hantaq anak dia belajaq luaq negara.... aku blur.... mampu ke dia???? masa tu aku budak sekolah lagi... kanyaq lagi....


nak di jadikan cerita.. lepas abih sekolah saja aku bekerja dengan pak menakan aku berniaga laksa kat sebelah  pasaraya Mewah Jaya Kepala Bataih... man laksa (original punya) orang panggey pak menakan aku.....
lepas aku keja dengan dia.. timbul minat nak bisnes... sebab dok nampak untung.... aku bukak kedai ais kacang..... walaupun 1 mangkok baru RM1.30 ja.... tapi kalau hari yang panas betoi betoi.. kalau dapat dalam 70-100 mangkok... kira tengok berapa untung... tu ais kacang ja...(ABC)..... lepas tu sebab dapat tawaran sambung belajaq aku tinggai semua tu.......

la ni bila aku mai KL... tgk penjaja juai barang... bila makan ja aku akan kira balik dengan harga yang dia juai tu berapa untung dia dapat.... bayangkan.. char koew teaw 5 hengget 1 pinggan... kalau semalam dia dalam 100 pinggan.... tapi kalau char koew teaw selalunya melebihi 100 pinggan.... tak termasuk air lagi....
bayangkan pulok penjual buah-buahan potong... 1 plastik dia boleh jual 1-2 hengget.... 1 biji buah jambu batu boleh isi 1 plastik.... 1 kilo buah jambu baru 3-4 hengget...1 kilo boleh dapat dalam 3-5 bijik.... hampa try kira sendiri...

la ni baru aku paham pasai apa uncle jual buah tu boleh support anak dia belajaq luaq negara... dan satu lagi pelajaran yang aku dapat.... jangan terlalu pandang rendah dekat penjaja... GAJI depa lagi besaq dari KITA.......

No comments: