Tuesday, February 2, 2010

"BUAT BENDANG DITANAH LAPANG"


Sedang dok melayar FB.. tiba tiba salah seorang jurulatih lama aku add gambaq aku masa dok “buat bendang, halau ayam” kat tanah lapang dulu dulu…. Terkenang memori sakit, lebam, calaq, tergeliat dulu.^_^

Masih terngiang ngiang “radio buruk” mencanang aku dok keluar kampong tengah tengah malam dok “jual body” kat pantai road butterworth penang, marah idak senyum pun idak reaksi aku dekat “radio-radio buruk” kampong aku tu…aku biarkan saja “radio-radio buruk” kampong aku dok melepak bermain gitar sampai awal pagi..

3 tahun kemudian heboh satu kampong aku wakil daerah ke pertandingan OLAHRAGA dan dapatlah jugak pingat gangsa.. walaupun gangsa tapi akhirnya Berjaya tutup mulup si “radio-radio buruk” tadi dan terus pulak memuji-muji cover malunya baru cerita yang bukan bukan…

Baru depa tau tiap tiap malam aku keluar balik awal pagi kemana, Kebelakang rumah Sang Guru mengisi masa lapang waktu malam. dan setelah tiga tahun sudah menampakkan hasil..tapi apa yang “radio radio buruk” dapat??? Jadi artis main gitar??! Dapat elaun jaga tembok depan kampong??! Apa pun tak dapat……

Terfikir pulak dengan scenario zaman sekarang… bila aku dah berhadapan dengan masalah masalah remaja seusia aku dulu…

Dulu lepak di tembok tembok kampong, sekarang lepaknya di karaoke karaoke jamban konon latihan nak jadi artis…

Dulu “radio buruk” di kampong habis sekadar itu saja, sekarang “radio buruk” dalam internet sampai di tuduh di mahkamah..

Dulu main bola waktu petang di kampong sampai maghrib badan sihat, sekarang main DOTA di cyber café…

Dulu mandi sungai di batas ban/sungai walau dapat jalur dibelakang dek rotan tapi alhamdullillah tak payah belajar berenang, sekarang belajar menari di kelab kelab malam…

Dulu malam lepaknya di pondok pondok depan/belakang kampong, walaupun habiskan masa tapi pencuri penyamun tak berani masuk, sekarang lepaknya di cyber-cybercafe sampai awal pagi sampai kekadang duet tak ada dia yang jadi pencuri/penyamun di dalam rumah sendiri….

Bila berhadapan dengan budak budak zaman sekarang, hurm….. mengeluh tak habis… tak macam budak budak zaman dulu, salah ibu bapa kah?? Salah gurukah???

Jahatnya budak zaman sekarang tak jahat macam budak zaman dulu… sampai ada yang bunuh ibu bapa…. Hurm… akhir zaman…..


No comments: